Nuffnang Ads

Tuesday 1 December 2015

2 ringgit

Assalamualaikum,

RM2?
Apa yang boleh dibeli dengan RM2 ni?
Dengan ekonomi sekarang, nak bayar duit tol pun tak lepas.
:"(

Kalau aku cakap, suami aku bagi aku duit belanja harian 2 ringgit je korang pecaya tak?
Tolong lah pecaya!
Memang aku dapat 2 ringgit je sehari.

Sikit sangat kan?
Nasi goreng pun tak lepas.

Jangan salah paham.
2 ringgit tu memang aku yang mintak.
Dulu suami aku selalu masukkan duit dalam purse aku.
Tiba-tiba je ada 50. Tiba-tiba je ada 20.
Aku tak suka.
Bukan tak suka dapat duit. Tapi aku kesian kat suami.
Aku tahu dia pun sesak jugak.
Tapi nak tunaikan tanggungjawab, dia bagi jugak aku duit belanja walaupum aku bekerja.

Aku ni pempuan. Ada anak pulak tu.
Online shop sekarang ni banyak.
Offer banyak.
Bila suami bagi duit macamtu, aku pun apa lagi, belanja lah sesuka hati.
Nampak blouse, beli. Nampak baju baby, beli.
Suami pulak cari duit separuh nyawa.
Jadi aku amek keputusan untuk buang sikap boros aku tu.

"Start bulan depan, u bagi i sehari 2 ringgit je tau"

Suami aku sengih je.

1 November 2015. Bermulalah duit belanja 2 ringgit.

2 ringgit tu aku tak guna. Aku simpan dalam tabung kat dapur. Tiap hari aku masukkan 2 ringgit aku.

Mesti korang terfikir macam mana aku makan kan?

Rumah aku dengan opis cuma 200 meter je, Pegi keje balik keje jalan kaki pun takde hal. Tengahari aku balik makan kat rumah. Pagi breakfast pun suami aku belikan siap-siap. Balik keje beli goreng pisang pun suami aku yang beli. Lagi pun suami aku keje opis sebelah je. Tak jadi masalah. Sebab tu aku tak kisah dapat 2 ringgit je setiap hari. 

Kalau tak bawak duit langsung pun aku tak penah kisah sebab rumah pun dekat. Suami pun dekat.

:)

Gigih tau aku simpan 2 ringgit tu. Sekarang ni dah banyak. Dah ada 60 ringgit. Aku nak simpan sampai 100. Pastu baru nak beli barang yang aku suka.

Setiap kali rasa nak beli apa-apa, kena tunggu duit tabung penuh dulu.

Aku hepi, suami aku pun hepi.

:-)

No comments:

Post a Comment

pop